Vervolg Tutpopje

Dit is een extra bericht over het tutpopje.
Een poosje terug heb ik hier een bericht over geschreven, nu kreeg ik de vraag of ik daar wat extra uitleg over wil geven omdat het patroon niet zo duidelijk is. Dus ik ga proberen om het patroon in eigen woorden uit te leggen.

Toer 1: Magische ring met 6 vasten of 2 lossen en in de 2 losse, 6 vasten.
Toer 2: Elke v, 2 v. haken (12 v.)
Toer 3: 1 v, 2 v in volgende v, herhalen (18 v.)
Toer 4: 2 v, 2 v in volgende v, herhalen (24 v.) 
Toer 5 t/m 8: 1 v in elke steek (24 v.)
Toer 9: 2 v, 2 v. samen haken, herhalen (18 v.)
Toer 10: 1 v, 2 v. samen haken, herhalen (12 v.)
Vul nu het hoofdje op met opvulspul, bijv. van de Xenos of watten.
Toer 11: 2 v. samen haken, herhalen (6 v.)
Toer 12: 2 v. in elke v. (12 v.)
Nu is het hoofdje klaar, nu kan je beginnen met de granny.
Begin elke toer van de granny met 3 lossen. 
Toer 13: haak 3 lossen, 2 stk. in de 2 v. *3 lossen. 3 stk.* *-* 2x herhalen. Eindig met een hv. in de 3 losse. 
Toer 14: 2 hv. (tot je bij de opening van lossen ben.) 3 lossen, 2 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes in de opening van lossen. 1 losse. 3 stokjes, 3 lossen, stokjes in de opening. Herhaal dit nog 2x. Sluit met een halve vaste.
Toer 15: hv. tot je bij de opening van lossen ben. 3 lossen, 2 stokjes,  3 lossen, 3 stokjes in de opening van lossen. 1 losse. 3 stokjes in opening. 1 lossen. 3 stokjes in de hoek, 3 lossen, 3 stokjes. tot je de toer rond is.

Zo ga je verder werken aan de granny. In de hoek moeten 3 lossen en voor de rest 1 losse. 
Ik had de granny 14 toeren gehaakt en de laatste toer vasten. Dat vond ik mooi als afwerking. 

Wat uitleg van het patroon:
v. is vaste
hv. is halve vaste
stk. is stokje
l. is losse (is hier niet gebruikt)


Ik hoop dat het zo duidelijker is om het patroon te haken. Het mutsje is wel duidelijk vind ik op het patroon zelf. Om het een patroon zelf te beschrijven is best lastig, dus is het nog niet helemaal duidelijk of zijn er nog vragen laat gerust een reactie achter! 

Reacties