Chocoladecake met walnoten

Dit keer totaal wat anders.
Ik vind dat het ook met creatief te maken, dus daarom deel ik het jullie.
Donderdag was ik vroeg thuis van school. 
Ik was klaar met m'n toetsen, dus ik heb heerlijk vakantie!
Ik had zin om een cake te bakken en ik was deze al een poosje van plan om te bakken en de ingrediënten waren in huis. Dus ik ben gaan bakken! :)
Zo moest het uiteindelijk worden, we konden het niet laten om er alvast van te eten voordat de topping erop was. Het is een 'gezonde' cake.  
Dit heb je nodig: (cakevorm voor 20 cm.)
- 250 gram dadels
- 120 gram walnoten
- 2 eetlepels cacao poeder
- 4 eieren
- 15 gram vanillesuiker (2 zakjes)
- 5 eetlepels Griekse yoghurt

En zo maak je het:
Verwarm de over voor op 180 graden. Maal in een keukenmachine of met een staafmixer de dadels en walnoten fijn. Meng de cacaopoeder door de dadels en walnoten. Slits de eieren. Doe de dooiers bij het dadelmengsel. Klop in een kom de eiwitten met de vanillesuiker tot een schuimige massa. Doe voorzichtig het dadelmengsel erbij. (gebruik nu kneed/menghaken) 
Bedek een cakevorm met bakpapier en verdeel de mix in de cakevorm. Bak de 30 tot 40 minuten in de oven. Controleer of de cake goed is door met satéprikker in de cake te steken. Komt de prikker er droog uit? Dan is de cake goed. Laat de cake circa 15 minuten afkoelen in de cakevorm. Haal de cake dan uit de vorm en de cake helemaal afkoelen. 
Bestrijk de bovenkant van de cake met de yoghurt. Decoreer de topping eventueel met wat grof gehakte dadels en walnoten. Laat de cake minstens 3 uur in de koelkast staan voor je hem serveert, zodat de yoghurt goed dik wordt.
In de oven.
Zonder topping was 't ook al lekker!

De topping erop.
Eind resultaat; Heerlijk!
 
Als het de koelkast uit komt ziet de yoghurt een beetje beige/licht bruin. Maar dat hoort. 
De dadels heb voor de topping zelf gesneden. Ik was bang, wanneer ik het met de staafmixer deed, dat het dan prut werd. Dus heb het zo gedaan.


Het recept komt uit een soort doe-boekje van Marije van den Berg dat LEEF heet. 
Ik hoop dat hij bij jou ook lukt en zo lekker is! 
Succes!





Reacties