Gehaakt potje/mandje voor een pannenkoek

Plantjes en potjes.. Altijd erg leuk en gezellig!
 


Vooral een zelf gehaakt potje en een stekje van een pannenkoekenplant. (van de plant van je zus ;))
Gehaakt met lekker dik garen; de ByClaire Chunky Cotton. 
Het is geschikt voor haaknaald 7 tot 9 mm. Ik heb de 8 mm. gebruikt want ik wilde wel een goed stevig potje hebben, dus heb ook best strak gehaakt. En dat ging prima met deze haaknaald.

Ik heb per potje 2 kleuren gebruikt. Licht roze met knalroze en mintgroen met knalroze.
Zo passen ze goed bij elkaar. En uiteraard de kleuren passen goed op m'n kamer. Dat is ook een voordeel van zelf haken, kan je zelf de kleuren bepalen!

Het patroon is vrij simpel en heb ik zelf wat geprobeerd, met een goed resultaat.
Ik zal het proberen uit te leggen:
-Begint met een magische ring,
-Daarin haak je 8 vasten,
-Dan ga je meerderen zoals je altijd doet bij rond haken,
-Wanneer je de juiste grote hebt als bodem (bij mij was dat na 4 toeren) 
Ga je stoppen met meerderen. 
-De eerste 'normale' toer haak je in de achterste lussen, zodat je een randje krijgt. Randje van de bodem.
-Dan haak je 3 gewone toeren vasten,
-Wanneer je een effen mandje wilt, haak je gewoon door tot de juiste hoogte,
-Wil je wel met 2 kleuren, hecht dan een andere kleur aan, en haak een vaste en een lange vaste, om en om. Een lange vaste bedoel ik dat je in/om een vaste 'n toer lager haakt. Zo krijg je de langere lussen en dat geeft ook speels effect. 
-Tussen die 2 keer een andere kleur heb ik 3 toeren gewone vasten gedaan.
-Op het einde heb ik de rand omgevouwen. Dus haak je langer door dan je binnen potje. 
-De rand heb ik met een klein steekje op 2 plekken vastgenaaid. Is niet noodzakelijk maar blijft het wel goed zitten. 
 
In het potje heb ik 2 plastic zakjes vast genaaid. Wanneer je je plantje water geeft of net heb gegeven en het binnen-potje is nog vochtig, word niet je gehaakte potje nat en vies.  

Hopelijk is het patroon beetje duidelijk. 
Anders hoor ik het graag!

Heel veel haakplezier en geniet van een plantje in een eigengemaakte potje!






Liefs, Nadine.

En ja, de pannenkoek in het roze potje is al veel groter geworden. Het is echt een gezellig plantje!
Zitten echt enorme bladeren aan.  ;)

Reacties